Gebied van 'troost en verlichting'

20 oktober 2023 - Stoupa, Griekenland

Het ruige landschap met zijn stoer gebouwde stenen torens waren eeuwenlang het land van de Manioten. Een eigenwijs en standvastig volk dat de dingen op hun eigen manier deed en niet over zich heen liet lopen. Ze waren strijdlustig en deinsten niet terug voor oorlog en (eer)wraak. Er gingen in die tijd veel verhalen de ronde over de Manioten. Daardoor durfden de Piraten, Turken, Christenen en andere volken op kruistocht of oorlogspad niet eens in de buurt te komen.

Ik zou nu allerlei parallellen kunnen trekken met eigenwijze, standvastige en wraakzuchtige volken van nu, maar dat doe ik niet. Want weet je wat er gebeurde met dit Griekse schiereiland Mani? Toen eind 19e eeuw de strijden waren gestreden en de mensen alleen nog de olijven, vijgen en vissen over hadden om hun dagen mee te vullen, kwam er ruimte voor recreatie.

Het woord recreatie komt van het Franse 'Recreation' wat 'troost', of 'soelaas', 'verlichting' betekend¹. En dat vind ik mooi. Nadat Mani een heel lange tijd een onherbergzaam gebied was waar door trots, wraak en koppigheid heel wat bloed vergoten werd, is het nu een plek van troost en verlichting. Dat geeft hoop.

Wij hebben in het kustplaatsje Stoupa een appartementje met uitzicht op zee en de prachtige zonsondergang. Er is een groot zandstrand met een prachtig helderblauwe zee. Uren vermaken de kinderen zich op het strand en in het water. Een uurtje hier vandaan bevinden zich de bekende Grotten van Diros waar je met een bootje door een sprookjesachtige wereld kunt varen.

Gister reden we het hele schiereiland rond van verlaten Mani stadje, langs luxe hotel in Mani-stijl naar een kapelletje in byzantijnse stijl, verder langs een levendig havenstadje, met onderweg ezels en koeien op de weg, naar het idyllische en gezellige Areopoli. Daar slenterden we door de straatjes, aten we ijs en eindigden we (weer) in een speeltuin.

Overal waar we  komen zijn de mensen gastvrij en vriendelijk. Het schiereiland is prachtig met adembenemende uitzichten over vruchtbare valleien en azuur blauwe baaien. Veel oude Mani torens en huizen zijn inmiddels omgebouwd tot luxe hotels en gezellige guesthouses.

We genieten van de zee en de natuur, de olijven, vijgen en vis en de vredelievende Manioten van deze generatie die, nog steeds vol trots, gasten als wij verwelkomen en rondleiden in hun Mani.

¹bron: https://taalrijkleven.blogspot.com/2014/04/recreatie.html?m=1

1. Carla:
    22 oktober 2023
    Wat een mooie verhalen Jolijn! Ik geniet van het lezen, en zo te horen vervelen de kinderen met zand, strand en water nooit!