Écht alles gezien op Póros

16 oktober 2023 - Póros, Griekenland

Voordat we op vakantie naar Griekenland vertrokken spraken we met elkaar af dat we steeds een week op dezelfde plek zouden blijven. Vooral omdat het rust geeft voor de kinderen. Totaal anders dan wat wij tot nu toe gedaan hebben tijdens vakanties en reizen. We wilden dan zoveel mogelijk zien. Na een paar dagen weer door naar het volgende avontuur op een andere plek.

We zitten nu alweer bijna een week op Póros. In de eerste twee dagen speelden we de reisgids al uit. De derde dag gingen we een dagje naar Hydra (zie mijn vorige blog). De vierde dag zochten we de inmiddels bekende fijne plekjes hier op het eiland nog eens op. En toen voelde ik me onrustig. Alles gezien, we moeten door! Maar de week is nog niet om.

En dus stapten we gisteren in de auto en sloegen we dit keer rechts waar we tot nu toe alleen maar links waren gegaan, omdat rechts "nergens heen" zou gaan. De weg bracht ons door een prachtig groen bosrijke kronkelweg langs de kust. Google Maps zei dat rechts over de zandweg een kapelletje moest staan, dus sloegen we rechtsaf. Na een paarhonderd meter reden we het erf op van een Griekse kippenboer. Daar kwamen nooit toeristen, dus hij was verrast met ons bezoek. Hij liet ons trots 'zijn kapel' zien en we raakten met hem in een diepgaand gesprek over de betekenis van de heiligen, God en het woord Halleluja in deze tijd. Een mooie ontmoeting op zondag.

Verder onderweg besloten we nog eens een offroad afslag te nemen. Dit keer linksaf naar een verlaten baai. De weg ernaartoe was hobbelig en een beetje spannend, maar de plek was prachtig! Verse pootafdrukken van grote herten in de modder getuigden van veel wild leven in deze oase. We aten er ons meegebrachten brood en zochten naar schatten in de branding.

Uiteindelijk sloten we de dag af in de baai van de 'Russian Navy Yard'. Een groot oud stenen gebouw getuigd er van de plek waar in de 18e en 19e eeuw het Russische leger munitie, brandstof en voedsel had opgeslagen voor hun vloot. Nu is het vooral een heerlijk zandstrand!

Vandaag is de laatste dag op Póros. We gaan nog één keer langs alle favoriete plekjes: boten kijken in de haven, spelen in de grote speeltuin, zwemmen bij de Russian baai en eten bij dat ene echt Griekse tentje. We hebben nu écht alles gezien en beleeft hier op Poros. Veel meer dan we hadden gezien als we hier maar twee dagen waren gebleven.

1. Anneroos:
    16 oktober 2023