Achtervolgd door de bozeman

17 november 2014 - Greensboro, North Carolina, Verenigde Staten

De bozeman is ijzingwekkend. Genadeloos stormt hij ons achterna. Overal waar hij komt laat hij de mensen trillend en huiverend achter. Het laat de bozeman  koud wat de mensen vinden. We verstoppen ons in de auto: kachel aan en gaan. Maar zodra we  uitstappen voelen we zijn kille aanwezigheid. Hij is vlakbij, weten we. We zijn hem steeds nét voor. Nog wel. Angstig kijken we achterom en zetten we `the weather radio` nog iets harder. De Piet Paulisma van Amerika vertelt opgewonden dat de Bozeman eraan komt. `Wapen je!` roept hij. `Met warme kleding en een bontmuts`. Hij vertelt hoe de bozeman dinsdag arriveerde in Buffalo en `bijna de Niagara watervallen liet bevriezen met zijn temperaturen van ver onder het vriespunt.` Vanaf woensdag is de bozeman niet alleen boos, hij is razend. Hij raast over het land en bedekt de aarde met sneeuw en ijs. Terwijl wij nog net iets harder voor hem uit scheuren. Eerst over `the skyline drive` waar de prachtige rotsen en nieuwsgierige herten langs de weg ons af en toe doen vergeten dat de bozeman ons op de hielen zit. Tot we op 1 van de weinige open campings een rondje lopen en onder onze voeten het bevroren gras voelen kraken. Toch maar op zoek naar een motelletje, besluiten we...

De `blue ridge parkway` volgt. Misschien nog wel mooier met landschappen die na elke bocht anders zijn. Bergen, dalen, valleien, sneeuw, herfstkleuren, koeien, schattige dorpjes en het adembenemende uitzicht op de Smokey Mountains die hun naam te danken hebben aan de blauwe nevel om hen heen (helaas niet op een foto te vangen). Geen camping is open onderweg. Logisch... de bozeman blaast zijn ijzig koude adem uit over de prachtige route. Niemand is nu zo gek om te kamperen. Wij zijn geen watjes, maar toch een klein beetje bang voor de bozeman. Zondag besluiten we dus om iets eerder dan gepland af te slaan richting de oostkust. Met een beetje geluk zijn we daarmee de bozeman te slim af!

Piet Paulisma op de radio vertelt dat hij inmiddels zelf een bontmuts heeft en er blij mee is. `Dinsdag (18-11) is de Winter Storm Bozeman op zijn heftigst, waarschuwt hij.` Waarna hij vertelt waar iedereen zo`n zelfde bontmuts kan kopen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christien:
    17 november 2014
    Ha hier hebben we Hetty Herfst. Met haar kille lange vingers streelt ze het nog groene gras dat onze schoene doorweekt. Druppels rollen langs haar mooie gekleurde bossen takken en nemen de laatste blaadjes dwarrelend mee naar benee. Het ruikt naar rook van vele houtkachels. Ook de buurtjes stoken mee. Jason roert zijn warme chokodrank.... liefs van je ma in pre-winterstand x
  2. Christien:
    17 november 2014