Cuba´s hoogtepunt

13 februari 2015 - Sierra Maestra, Cuba

Van schattige stadjes, mooie valleien en prachtige stranden, zijn we nu midden in het Sierra Maestra gebergte beland. Het dorpje Santo Domingo ligt te midden van de hoge bergen als prachtplekje waar het leven op z'n puurst geleefd wordt. We hebben onze nieuwe thuis gevonden bij lieve mensen in een Casa Particular aan de overkant van de rivier. Nu de regentijd al vier maanden voorbij is, is de rivier gekrompen tot een smal kabbelend beekje dat langs het terras stroomt waar wij genieten van een vers fruitsapje. Ondertussen nemen we alles wat om ons heen gebeurt in ons op.

Een stuk of vijf ezels lopen volgepakt met spullen voorzichtig door de droge rivierbedding, terwijl een jongen op een paard hen de goede richting in drijft. Schapen, kippen, varkens en geiten scharrelen rond langs de hoofdweg van het dorp. Soms steken ze het beekje over in de hoop dat het gras in de rivierbedding of achter de casa waar wij verblijven nog lekkerder zal smaken. Paarden, ezels en muildieren worden na hun harde werken vrijgelaten in de rivierbedding. Behalve de honden, die hun thuis hebben bij een van de 30 huizen in het dorp, zijn alle dieren van iedereen. Dus toen onze casa-eigenaar besloot ons en de andere gasten te verwennen met een vers gebraden varken van het spit, zocht hij het dikste varken van het dorp uit, slachtte het en braadde het 4 uur lang boven een houtvuur. Iedereen was welkom om mee te eten.

Ondertussen spelen de zon en de wolken hun spel om de sterkste rondom de bergen. De bergen waar wij twee dagen doorheen getrokken zijn. Eerst klommen we van 970 meter langs steile hellingen en prachtige kronkelweggetjes over bergkammen, richting Camp Jaquin op 1360 meter hoogte. Hier was een primitieve camping waar we genoten van de zonsondergang en het eten dat voor ons op een houtvuur werd bereid. Toen de zon onder was, werd het heel koud, maar de prachtige sterrenhemel verwarmde ons. De dag erna klommen we verder omhoog naar Pico Joaquin op 1676 meter en nog een stukje verder vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de hoogste bergtoppen. Na een goede lunch begonnen we aan onze weg terug waarin we gelukkig meer afdaalden dan dat we moesten klimmen. De tocht van in totaal 20 kilometer (waarin we zo'n 2000 meter hebben geklommen) was zwaar, maar de onbeschrijfelijk mooie uitzichten en prachtige route was alles waard.

Na deze tocht kwamen we vermoeid thuis in Casa Sierra Maestra aan de overkant van de rivier, daar waar onze backpack op ons wachtte. We besloten hier nog even te blijven om bij te komen van de tocht en te genieten van het dorpje tussen de bergen, waar het leven op z'n puurst geleefd wordt.