Verliefd op Havana

27 januari 2015 - Havana, Cuba

Vanaf het moment dat we uit het vliegtuig stapten, waren we verliefd op Havana! Havana is alles wat we hadden gehoopt, maar niet durfden te verwachten. Hoe beschrijf je de schoonheid van liefde?

Velen probeerden Havana te vangen op de klanken van muziek met een gitaar en trommel. Ze zingen over de vriendelijkheid van alle mensen op het rustige ritme van de dagen. Een vuilophaler danst mee met de kinderen op het plein. Een oudere man met hoed op kijkt tevreden toe terwijl hij met zijn tandeloze mond aan zijn grote sigaar zuigt.

Anderen probeerden Havana te vangen in kleuren van acryl op een linnen doek. De mooie huizen in pastel met aan de kleine balkonnetjes bloemen in alle kleuren. De lijnen van het elektriciteit of het schone goed wapperend in de wind, kriskras boven de straten. En de vuurtoren, wit afstekend tegen de grauwe oude muren van het fort en de donkerblauwe zee, die heeft gezien hoe piraten, slaven, Amerikanen en revolutionairen aanmeerden in de stad.

De toeristen proberen vooral foto's te maken om mee te nemen over zee en daar hun geliefden hopelijk een beetje mee te laten voelen van hun liefde voor Havana. Foto's van oude auto's, heel veel oude auto's, omdat die overal rijden. Foto's van de mensen van vandaag op straat en van Che Guevara die je overal vandaan trots aankijkt terwijl 'zijn'  revolutie nog steeds overal voelbaar en zichtbaar is.

En steeds weer schieten woorden, klanken en beelden te kort om Havana te vangen en door te vertellen.

p.s. Internet is voor Cubanen niet toegestaan en voor toeristen niet te betalen. Welkom op een andere planeet! ;-)

1. Els Bogaard:
    27 januari 2015
    He Jolijn en Joost,
    doen jullie soms je best om ons jaloers te maken of zo?? Nou dat lukt heel goed.... Als ik de foto's zie voel ik bijna de warmte en hoor de auto's toeteren en ruik het eten... En wat een schattig hondje, die kan zo de catwalk op. Als ik het goed begrijp willen jullie niet meer weg daar. In dat geval: blijf vooral veel foto's sturen want dan genieten wij enorm mee. Dank dank! Lieve groet,
    Els