Stel je voor...

12 december 2014 - La Fortuna, Costa Rica

Stel je voor dat je een Coati (in het Nederlands ‘neusbeer’, maar dat klinkt stom) bent en woont in het wolkenwoud van Monteverde. Zachtjes druppelt het zuivere water, dat door het mos is opgezogen uit de wolken, op de bladeren van de bomen en planten om je heen. Je ademt diep in en ruikt de zoete geur van de vele planten om je heen. Hier groeien de meeste verschillende orchideeën en micro-orchideeën van de wereld. Het is niet moeilijk om eten te vinden tussen de bladeren: rupsen (die ooit een prachtige vlinder hopen te worden) en duizendpoten kruipen nietsvermoedend rond. Het enige wat je hoort is het geritsel van de wind door de bladeren. En soms een mens die hoog boven je over een brug wandelt en hoopt een glimp van jou op te vangen.

Of stel je voor dat je een grote adelaar bent. Je zweeft hoog boven de wouden in het midden van Costa Rica. Onder je zie je het water door de bossen stromen totdat ze zich samenvoegen en in grotere rivieren hun weg naar beneden zoeken. Soms kruist een wolk je pad en zit je letterlijk met je hoofd in de wolken. Met je vleugels gespreid, laat je je leiden door de wind.

Of stel je voor dat je een aap bent en dat je in het regenwoud op de vruchtbare vulkaangrond bij La Fortuna woont. Je klautert van boom naar boom, trekt jezelf op aan de takken en laat je vallen langs de modderstroompjes. Je frist jezelf op in het meer dat is ontstaan in de krater van de oude vulkaan, terwijl je op de achtergrond de enige actieve vulkaan van Midden-Amerika, Arenal, hoort rommelen. Je klautert verder door de vele verschillende bomen langs de watervallen. Overal om je heen hoor je de vogels zingen. Arenal spuwt een wolk as de lucht in. De rivier die ontstaat door het water uit het regenwoud, stroomt langs de lavakamer van deze vulkaan en vormt een dampende warme rivier beneden aan de berg. Daar kijk je vanuit de bomen naar hoe de mensen een kreet van geluk laten ontsnappen als ze zich met hun benen en armen onder de modder in het warme water laten glijden.

Wij voelden ons de afgelopen dagen als die Coati, Adelaar en Aap. De foto’s vormen het bewijs.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christien:
    13 december 2014
    Wouw,wat waanzinnig om zo deel te zijn van een goddelijk mooie wereld.
    Ik had me juist laten vangen door de grootste regendruppels die boven onze slaapkamer hingen, rolde me er helemaal in en liet me door de stormen van hier meeblazen naar wolkenwoud daar, langs de hitte van Arsenal totdat ik een glimpje van jullie spelen zag met modder en zweet. Toen liet ik me vallen op de boeg van een boot. Zag je mij ook? X
  2. Ria:
    13 december 2014
    Mooie foto's!
    Heerlijk zo reizen
  3. Abosch:
    9 januari 2015
    Geweldig mooi ,wat een vakantie .Kaarten ontvangen,Groeten.