Vakantie!

1 januari 2015 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

We zijn twee maanden onderweg! Soms vraagt iemand aan ons ‘begint je vakantie al te vervelen?’. En ik denk dat het zeker zou gaan vervelen als we nu al twee maanden op vakantie waren. Vakantie is chillen, boekjes lezen, een land consumeren, kiezen voor het gemak. Maar deze reis voelt niet als vakantie. Niet op die manier. Reizen is steeds weer zoeken naar nieuwe wegen richting  weer een ander avontuur. Elke dag een nieuw plan. Reizen is los zijn van alles en iedereen, maar tegelijk helemaal opgescheept zitten met jezelf en elkaar. Reizen is constant keuzes maken, afwegen, zoeken naar veiligheid, betaalbaarheid, mogelijkheden en aanlopen tegen de verrassingen van culturen en overheden. Ik wil niet zeggen dat we het zwaar hebben op reis. Dat zeker niet! We genieten meer dan ooit van elke nieuwe dag, van elkaar en van het avontuur. Maar het is niet hetzelfde als vakantie.

Een week of twee geleden vonden we het nog een goeie grap: ‘We zijn nu wel een keer toe aan vakantie’, zeiden we toen weer iemand ons ‘hé vakantiegangers!’ toeriep. Op een morgen in Costa Rica dachten we: waarom niet? En we boekten een week vakantie naar Bonaire om daar kerst te vieren met de familie (inclusief oma) van Joost. Het voelde echt als vakantie! Even een week lekker chillen bij zee of bij het zwembad.  Even boekjes lezen, genieten van het makkelijke vakantieleven op Bonaire en geen zorgen over ‘waar gaan we morgen heen?’ ‘waar slapen we vannacht?’  of ‘wat eten we vanavond?’  Kerst was erg gezellig met elkaar en het was super zo te midden van de reis met de familie samen te zijn.

De vakantie was fijn! We gaan nu weer verder op reis met als volgende bestemming: Suriname!